فهرست

رایحه درمانی دربیمارستان 17شهریور مرزیکلا

رایحه ها خیلی بیشتر از هرچیزی که فکرش را می کنیم در زندگی ما تاثیرگذار هستند. هر بویی به خصوص اگر آشناباشد مجموعه ای از اطلاعات را به همراه دارد و می تواند ما را به زمانی دیگر و خاطره ای دیگر پرتاب کند. رایحه های مختلف می توانند روی سلامت جسمی و روحی ما هم تاثیرگذار باشند.

آروماتراپی یا رایحه درمانی چیست؟

آروما به معنی رایحه است و تراپی به معنی درمان. پس آروماتراپی همان رایحه درمانی است، یعنی افراد متخصص این کار، روغن های معطری را که از گیاهان به دست آورده اند برای درمان مراجعه کنندگان شان به کار می گیرند. با اینکه از اسم رایحه درمانی بر می آید که درمان با استشمام بوهای خوش اتفاق بیفتد، اما تنها راه بهبود در این روش استشمام رایحه ها نیست. گاهی وقت ها و با توجه به تشخیص آروماتراپیست (کسی که کار رایحه درمانی انجام می دهد)، رایحه درمانی به صورت ماساژ سطح بدن با روغن های خوشبو اتفاق می افتد.

این روش به هیچ وجه نباید به صورت سرخود انجام شود وگرنه ممکن است عواقب ناخوشایندی به دنبال داشته باشد.

نحوه تاثیر رایحه درمانی

هنوز به صورت دقیق مشخص نشده که هنگام رایحه درمانی برای افراد دچار عارضه چه اتفاقی می افتد که بهبود پیدا می کنند، اما بعضی از محققان اعتقاد دارند نحوه عملکرد آروماتراپی احتمالا با نحوه کارکرد حس بویایی انسان گره خورده است. وقتی گیرنده های بویایی بینی رایحه ای را استشمام می کنند با بخش هایی از مغز ارتباط برقرار میک نند.

این بخش ها در قسمت هیپوکامپ و آمیگدال قرار دارند و به عنوان بخش های ذخیره خاطرات و احساسات درنظر گرفته می شوند. براساس گفته این دسته از محققان وقتی مولکول های روغن های معطر به بینی شما می رسند، بخش های مذکور فعال می شوند و به ایجاد تاثیرات فیزیکی و روانی منجر خواهندشد. برای نمونه، جالب است بدانید استشمام رایحه اسطوخودوس درست همان بخشی از مغز را فعال می کند که وقتی داروی مسکن دریافت کنید، فعال می شود.

مفید برای بهبود دردهای زایمان

براساس تحقیقات انجام شده، بسیاری از زنانی که در طول مدت زایمان شان رایحه کُندُر، اسطوخودوس یا گل رز را استشمام کرده بودند، درد به دنیا آوردن نوزاد خود را با آرامش و صبوری بیشتری تحمل کرده اند. استرس و اضطراب این زنان نسبت به کسانی که از آروماتراپی استفاده نکرده بودند، کمتر گزارش شده و همچنین آنها احساس کرده اند وضعیت بالینی شان مطلوب است و نیاز به مقدار کمتری مسکن داشته اند. یکی دیگر از مشکلات شایع بارداری وزایمان ، حالت تهوع و استفراغ است که این مشکلات نیز با آروماتراپی برطرف می شوند. تحقیقات نشان داده اند، زنانی که دچار حالت تهوع بوده اند با استشمام رایحه نعنا آرام شده و حالت تهوع شان از بین رفته است.

مانیز دربیمارستان 17شهریور مرزی کلا با هدف  ایجاد روحیه ونشاط درمادران اقدام به ایجاد فضای طبیعی برای کشت گل ها وگیاهان طبیعی بومی  نموده ایم این فضا شامل  انواع گل های رز ،شمعدانی، مریم وسبزی های خوشبوبومی مثل پونه محلی  ،سوسن انبر وبرگ بو می باشد .درطی برگزاری کلاس های آمادگی برای زایمان این فضا وگیاهان آن به مادران معرفی می شود ومادرانی که تمایل دارند درطول لیبر وزایمان دراین فضا قدم می زنند واز بوی خوش گل ها وسبزی های آن بهره مند می شوند یا دربلوک زایمان از آن استفاده می کنند .